Ik wil meer zijn dan een meldpunt
Het traditionele beeld dat veel mensen op dit moment nog bij een vertrouwenspersoon hebben is voornamelijk die als meldpunt voor ongewenst gedrag.
Dit is echter slechts een onderdeel van mijn rol als vertrouwenspersoon. Er zijn veel meer radertjes waar je als vertrouwenspersoon aan kunt draaien om een veilige werkcultuur te creëren.
Persoonlijk vind ik het belangrijk om méér te zijn dan een veilig meldpunt. Met een bredere rol ben ik voor organisaties en medewerkers namelijk van veel meer waarde dan (heel gechargeerd) alleen het kunnen zetten van een vinkje bij het hebben van een vertrouwenspersoon.
De voordelen van preventie
Ik wil ook preventief een bijdrage leveren aan een veilige werkcultuur. Zonder te kort te doen aan het waarde van het zijn van een veilig meldpunt, durf ik zelfs te stellen dat ik juíst in het preventieve stuk het grootste verschil kan maken.
Preventieve acties zullen organisaties op langer termijn namelijk essentiële voordelen opleveren. Het zorgt er niet alleen voor dat de productiviteit van de medewerkers stijgt, de ziekteverzuimcijfers dalen en het imago van de organisatie verbetert.
Je kunt hiermee ook bijdragen aan een cultuur waar medewerkers zich vrij voelen om al in een vroeg stadium hun zorgen te delen. Je kan ervoor zorgen dat je het ongewenste gedrag voor bent.
Want als je zelf zou moeten kiezen, dan gaat jouw voorkeur toch ook uit naar een werkgever die oprecht aandacht heeft voor jouw welbevinden in plaats van één die met het hebben een meldpunt aan windowdressing doet?